Voorbereiding
|
Context
|
Dit schilderij zijn maar een paar streepjes, vierkantjes en kleuren. Het
is alleen wel veel geld waard.
|
Basisplan
|
De kinderen gaan kijken naar wat op valt aan het schilderij van
Mondriaan. Ze kijken hier naar de aspecten en wat ze er zelf van vinden.
Daarna gaan de kinderen eerst met verschillende grootte blokjes aan de slag. Dit
om te kijken hoe Mondriaan ze bij elkaar legde. Daarna gaan de kinderen zelf
een schilderij/tekening maken. Ze moeten hierbij wel letten op de aspecten
die mondriaan scheidt van de andere kunstenaars.
|
|
Doelen
|
Wat zijn de specifieke aspecten van Mondriaan.
Ze moeten de kenmerken van Mondriaan gebruiken.
|
|
Receptie
/Oriƫntatie |
Introduceren
|
Beeldcultuur
Dit schilderij hoort thuis in het geometrisme, een stroming van het
Kubisme.
Beeldaspecten
De belangrijkste beeldaspecten in dit schilderij zijn vorm en kleur. Dit
doordat het allemaal vierkanten zijn van verschillende grootten in een ruit
en alleen de kleuren geel, rood, zwart en blauw gebruikt.
Ontwikkelingsfasen
Doordat we vooral naar de stijlaspecten kijken en ze die ook moeten
gebruiken in het eigen werk, is de ontwikkelingsfase Formalisme van
toepassing.
|
Informeren
|
Beeldbeschouwen
In het filmpje zien we een aantal van de schilderijen van Mondriaan. Er
zijn een aantal dingen die je steeds terug ziet komen, wat zijn deze
aspecten?
Piet Mondriaan is vooral bekend om zijn geometrische werken. Veel
vierkanten. De gedachte achter het werk is vaak niet meteen te zien, dit
hoeft ook niet.
Verder gebruikte hij veel zwart, blauw, geel en rood in zijn werk. Zijn werk
is vooral te kenmerken aan zijn rechte lijnen. Soms zijn het alleen lijnen,
soms vooral vierkanten.
|
|
Instrueren |
Vrienden van mij zijn heel erg bekent met het werk van Mondriaan en
worden vaak ook ingezet om te kijken naar een schilderij. Dan moeten ze
kijken of het wel echt is of niet. Een schilderij van Mondriaan is namelijk
niet heel lastig na te maken zou je zeggen. Ik zou dus graag een keer mijn
vrienden in de maling nemen. Jullie moeten me daarbij helpen door een
schilderij te maken die door Mondriaan geschilderd zou kunnen zijn. Je moet
hierbij denken aan de kleuren, de vormen en de verschillende grootten.
|
|
Beoordelen |
Zie Matrix |
Onvoldoende
|
Voldoende
|
Goed
|
Totaal
|
|
Kleurenpalet
|
Het kind heeft
niet de juiste punten gebruikt 0 punten
|
Het kind
heeft de juiste kleuren gebruikt met ander kleuren
2 punten
|
Het kind
heeft alleen de kleuren zwart, blauw, geel, rood gebruikt
3 punten
|
|
Vierkanten
|
Het kind
heeft geen vierkanten gebruikt.
0 punten
|
Het kind
heeft vierkanten gebruikt maar allemaal dezelfde maat
1 punt
|
Het kind
heeft verschillende grootte aan vierkanten gemaakt
3 punten
|
|
Manier
|
Het kind
heeft de vierkanten niet netjes gemaakt, de zijdes zijn niet gelijk.
1 punt
|
Het kind
heeft de zijdes eerst netjes met potlood getekend, maar heeft ze niet weggegumd.
2 punten
|
Het kind
heeft mooie, rechte vierkanten gemaakt en heeft geen potlood of andere resten
achter gelaten
4 punten
|
Geen opmerkingen:
Een reactie posten