vrijdag 5 juli 2013

Feedback op opdracht 3

1. Wordt er rekening gehouden met de belevingswereld van het kind.
Redelijk. Ik heb niet het idee dat poppen en kleertjes van poppen aansluiten bij het mannelijke gedeelte van de klas.

2. Is de inleiding motiverend voor de leerlingen.
Zie vraag 1. Ik weet niet of de leerlingen gemotiveerd zullen zijn.

3. De opdracht: is er sprake van een duidelijk beeldend probleem?
Ja er is een probleem, wat dicht bij de leerlingen staat.

4. Worden de leerlingen door de lesopzet gestimuleerd tot eigen vormgeving?
Ja, door een filmpje van een modeshow zien de kinderen dat niets te gek is.

5. Is het beeldmateriaal adequaat gekozen?
Er wordt gebruik gemaakt van stof, iets waar de kinderen waarschijnlijk nog nooit mee gewerkt hebben. Er zal dan ook meer tijd in gaan zitten dan een uur werk. Daarbij is het van belang dat er genoeg hulp is (bijvoorbeeld ouders) die de kinderen gaan helpen met naaien.

6. Straalt het gekozen beeldmateriaal de huidige tijd uit?
Ja, het concept kleding is tijdloos.

7. Geef een aantal verbeter punten /aanvullende suggesties.
Ik zou meer leerkrachten inzetten om de leerlingen te helpen. Anders zou ik ouders laten helpen of een klassikale instructie geven voorafgaand aan het naaien. Daarnaast zou ik veel meer tijd geven voor de opdracht. Het is een heel proces en vergt veel tijd en aandacht.

8. Wat is het sterkste onderdeel van de les, en waarom.
Het vrijlaten van de kinderen in kledingkeuze. Door een heel breed filmpje te laten zien worden de leerlingen uitgedaagd ‘out of the box’ te denken. Daarbij moeten de leerlingen nadenken over hoe ze hun ideeen gaan vormgeven.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten