Kleding ontwerpen
http://www.youtube.com/watch?v=pTPxX2DWWaI
Voorbereiding
|
Context
|
De poppen in de kleuterklassen hebben geen kleren
meer omdat deze kleren door kinderen kapot getrokken zijn. Daarom gaan we
kleding ontwerpen voor deze poppen, zodat de kinderen uit groep ½ weer met de
poppen kunnen spelen.
|
Basisplan
|
De kinderen maken kleding voor een ken- en een
barbiepop uit groep 1/2. Het is de bedoeling dat de kleding goed past en dat
de kleding aan- en uitgetrokken kan worden.
| |
Doelen
|
Beeldend doel: de kinderen leren dat er nagedacht
wordt over de manier dat kleding gemaakt wordt en over de stijl die gekozen
wordt.
Technisch doel: de kinderen leren de kleding aan
elkaar te naaien en denken na over een manier om de kleding zo te maken dat
het aan en uit kan.
| |
Receptie
/Oriƫntatie |
Introduceren
|
Een filmpje van een modeshow, waar de kinderen
zien hoe veel extreme soorten kleding er zijn. De kinderen worden zo
uitgedaagd om na te denken over de kleding die ze gaan maken. Het kan altijd
extremer en specialer.
|
Instrueren
|
De kinderen krijgen eerst een papier waarop ze
een schets van de kleding mogen maken. Doordat ze eerst een ontwerp op papier
maken, hebben ze een goed concept voordat ze met het kiezen van stof
beginnen. Als de kinderen klaar zijn met de ontwerpfase mogen ze stof kiezen
en de stof gaan knippen. Vervolgens mogen ze de stof aan elkaar naaien.
| |
Productie
/Uitvoering |
Observeren
|
De leraar observeert of de kinderen richting de
gestelde eisen werken. Als dit niet het geval zal de leraar de kinderen
begeleiden.
|
Begeleiden
|
De leraar controleert of de kinderen verder komen
en daagt de kinderen als dit nodig is uit om verder te denken dan ze
momenteel doen. De kinderen worden tot creativiteit uitgedaagd.
| |
Afronden
|
De leerlingen hebben 30 minuten de tijd om een ontwerp
te maken. De leerlingen hebben 30 minuten om de stof uit te zoeken en te
knippen. De leerlingen hebben een uur om de stof te naaien en er een geheel
van te maken.
| |
Reflectie
/Nabeschouwing |
Nabespreken
|
Met de kinderen reflecteren of de tijd voldoende
was en of de tijd effectief is gebruikt. Wat zouden de kinderen de volgende
keer anders doen?
|
Beoordelen
|
Zie de rubrix
| |
Presenteren
|
De leerlingen maken een filmpje waarin de
verschillende poppen een modeshow lopen, dit aan de hand van foto’s, die met
elkaar een filmpje vormen.
| |
Evaluatie
|
Evalueren
|
Controleren of de opdracht te makkelijk of te
moeilijk was.
|
Rubrix: kleding ontwerpen
onvoldoende
|
voldoende
|
goed
|
score
| |
Technische
constructie
max. 3 punten
|
1 punt
De kleding is
slordig aan elkaar bevestigd en is makkelijk los te trekken.
|
2 punten
De kleding is
netjes aan elkaar bevestigd en niet gemakkelijk los te maken.
|
3 punten
De kleding is
perfect aan elkaar bevestigd en de bevestiging is goed weggewerkt, zoals bij
echte kleding ook het geval is.
| |
Mogelijkheid tot
aan- en uittrekken
max. 2 punt
|
1/2 punten
Niet mogelijk.
|
1 punt
Lastig maar mogelijk.
|
2 punten
Goed mogelijk.
| |
Originaliteit en
creativiteit
max. 3 punten
|
1 punt
Saaie
uitstraling, weinig verschillende stoffen gebruikt .
|
2 punten
Normale
uitstraling en wel verschillende kleuren.
|
3 punten
Mooie
uitstraling, divers kleurgebruik.
| |
Pasvorm
max. 2 punten
|
1 punt
De kleding is veel
te groot of te klein.
|
1 1/2 punt
De kleding is
een goede maat, maar wel erg wijd.
|
2 punten
De kleding is
goed op maat.
|
Totaalscore:
Geen opmerkingen:
Een reactie posten