vrijdag 5 juli 2013

Opdracht 3a - Jochem Labots

Kleding ontwerpen
Beeldmateriaal:
http://www.youtube.com/watch?v=pTPxX2DWWaI

Voorbereiding
Context
De poppen in de kleuterklassen hebben geen kleren meer omdat deze kleren door kinderen kapot getrokken zijn. Daarom gaan we kleding ontwerpen voor deze poppen, zodat de kinderen uit groep ½ weer met de poppen kunnen spelen.
Basisplan
De kinderen maken kleding voor een ken- en een barbiepop uit groep 1/2. Het is de bedoeling dat de kleding goed past en dat de kleding aan- en uitgetrokken kan worden.
Doelen
Beeldend doel: de kinderen leren dat er nagedacht wordt over de manier dat kleding gemaakt wordt en over de stijl die gekozen wordt.
Technisch doel: de kinderen leren de kleding aan elkaar te naaien en denken na over een manier om de kleding zo te maken dat het aan en uit kan.
Receptie
/Oriƫntatie
Introduceren
Een filmpje van een modeshow, waar de kinderen zien hoe veel extreme soorten kleding er zijn. De kinderen worden zo uitgedaagd om na te denken over de kleding die ze gaan maken. Het kan altijd extremer en specialer.
Instrueren
De kinderen krijgen eerst een papier waarop ze een schets van de kleding mogen maken. Doordat ze eerst een ontwerp op papier maken, hebben ze een goed concept voordat ze met het kiezen van stof beginnen. Als de kinderen klaar zijn met de ontwerpfase mogen ze stof kiezen en de stof gaan knippen. Vervolgens mogen ze de stof aan elkaar naaien.
Productie
/Uitvoering
Observeren
De leraar observeert of de kinderen richting de gestelde eisen werken. Als dit niet het geval zal de leraar de kinderen begeleiden.
Begeleiden
De leraar controleert of de kinderen verder komen en daagt de kinderen als dit nodig is uit om verder te denken dan ze momenteel doen. De kinderen worden tot creativiteit uitgedaagd.
Afronden
De leerlingen hebben 30 minuten de tijd om een ontwerp te maken. De leerlingen hebben 30 minuten om de stof uit te zoeken en te knippen. De leerlingen hebben een uur om de stof te naaien en er een geheel van te maken.
Reflectie
/Nabeschouwing
Nabespreken
Met de kinderen reflecteren of de tijd voldoende was en of de tijd effectief is gebruikt. Wat zouden de kinderen de volgende keer anders doen?
Beoordelen
Zie de rubrix
Presenteren
De leerlingen maken een filmpje waarin de verschillende poppen een modeshow lopen, dit aan de hand van foto’s, die met elkaar een filmpje vormen.
Evaluatie
Evalueren
Controleren of de opdracht te makkelijk of te moeilijk was.
Rubrix: kleding ontwerpen

onvoldoende
voldoende
goed
score
Technische constructie
max. 3 punten
1 punt
De kleding is slordig aan elkaar bevestigd en is makkelijk los te trekken.
2 punten
De kleding is netjes aan elkaar bevestigd en niet gemakkelijk los te maken.
3 punten
De kleding is perfect aan elkaar bevestigd en de bevestiging is goed weggewerkt, zoals bij echte kleding ook het geval is.
Mogelijkheid tot aan- en uittrekken
max. 2 punt
1/2 punten
Niet mogelijk.
1 punt
Lastig maar mogelijk.
2 punten
Goed mogelijk.
Originaliteit en creativiteit
max. 3 punten
1 punt
Saaie uitstraling, weinig verschillende stoffen gebruikt .
2 punten
Normale uitstraling en wel verschillende kleuren.
3 punten
Mooie uitstraling, divers kleurgebruik.
Pasvorm
max. 2 punten
1 punt
De kleding is veel te groot of te klein.
1 1/2 punt
De kleding is een goede maat, maar wel erg wijd.
2 punten
De kleding is goed op maat.
                                                                                                                                  Totaalscore:

Geen opmerkingen:

Een reactie posten